donderdag, juni 27 EN | BR

‘God liefhebben, is doen wat Hij zegt. En dat is helemaal niet zo moeilijk.’ 1 Johannes 5:3

Liefde voor God is niet alleen een gevoel. Liefde voor God is niet alleen Hem loven en prijzen. Liefde voor God kun je ook niet meten aan emoties. Sommige christenen zijn soms erg geëmotioneerd, terwijl anderen wel een ijsberg lijken.

We lezen heel duidelijk in de Bijbel dat we God echt liefhebben als we doen wat Hij zegt. Jezus zegt in Johannes 14:15: ‘Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven.’ En in Johannes 15:10: ‘Zorg dat je in mijn liefde blijft en dat doe je door je aan mijn geboden te houden. Want de Vader is van Mij blijven houden, doordat Ik Mij aan zijn ge- boden heb gehouden. Leef vanuit zijn liefde.’ Maar hoe kun je te allen tijde God liefhebben en gehoorzamen? Diep ontzag voor de HERE! Goddelijke liefde en gehoorzaamheid komen voort uit een hart ‘vol van diep ontzag voor de Here’. Dat betekent niet dat we bang zijn en niet tot God durven te gaan, maar dat we respect hebben voor Hem. Wanneer we de Here gehoorzaam willen zijn, dan moet er in ons hart een diep ontzag voor God zijn, wiens liefde perfect is en uitgestort wordt in ons hart door de Heilige Geest. ‘Hoe kunnen wij er zeker van zijn dat wij bij Hem horen? Als we doen wat Hij zegt! Als iemand zegt dat hij Hem kent, maar niet doet wat Hij zegt, is hij een leugenaar. Zo iemand doet de waarheid geweld aan. Maar wie doet wat God van hem vraagt, is vol van zijn liefde’ (1 Johannes 2:3-5). Natuurlijk weet God dat we in onszelf zwak zijn en falen. Ieder mens maakt fouten en wanneer wij oprecht spijt hebben, zal God ons altijd vergeven. Maar de genade van God is geen vrijkaartje om erop los te leven. Paulus zegt in Romeinen 6:15: ‘Mogen wij dus zondigen, omdat wij niet meer onder de wet vallen maar op de genade van God vertrouwen? U weet wel beter.’ Wanneer we de Here Jezus in ons hart hebben aangenomen en ontzag voor Hem hebben, zal dit ons motiveren om Hem te gehoorzamen.

Delen.

Comments are closed.

X