vrijdag, april 26 EN | BR

‘Daarna trok hij de hele Jordaanvallei door en riep de mensen op zich tot God te bekeren. Door zich te laten dopen, konden zij tonen dat zij dat echt wilden. Hun zonden zouden dan ook worden vergeven.’ – Lucas 3:3

Veel mensen verlangen al lange tijd naar een geestelijke doorbraak in hun leven. Dit is een geweldig belangrijk verlangen. Ook ik heb een verlangen naar een geestelijke doorbraak in onze gemeente, in onze stad, in heel Nederland en in de hele wereld. Als wij dat verlangen hebben, dan banen we, net zoals Johannes de Doper, voor de Here Jezus de weg om met grote kracht in ons midden te komen, om ons leven over te nemen onder Zijn heerschappij.

Johannes was de wegbereider voor de eerste komst van Jezus Christus. God heeft ook vandaag van die ‘wegbereiders’ nodig voor een geestelijke doorbraak. De weg daartoe heet ‘bekering’. Bekering betekent: omdraaien, van mening veranderen. Bij bekering keer je de zonde de rug toe en richt je je op Jezus.

De natuur van elk mens is egoïstisch. Het ‘eigen ik’ wil ten koste van alles geëerd, verhoogd en bevredigd worden. De Heilige Geest wil juist liefde en waarheid in ons openbaren. Als je tot bekering komt, ga je anders worden. Jezus Christus begint in je binnenste een reinigend en genezend proces op gang te brengen. Dan wordt je houding tegenover God en mensen anders. Je trotse en hoogmoedige houding begint te verdwijnen door de kracht van de Heilige Geest. Bekering is zelfs dagelijks nodig. Elke dag moet ik mij toewijden aan Jezus. Dagelijks moet ik meer en meer sterven aan mijn oude ‘ik’, als ik een doorbraak in mijn geestelijk leven wil hebben. Christenen moeten zich bekeren, de Kerk moet zich bekeren. 1 Petrus 4:17 zegt: ‘De tijd van Gods oordeel is gekomen en het begint bij de christenen.’

Velen denken dat ze hun ‘eigen ik’ kunnen oppoetsen, ofwel verbeteren. Maar God wil ons vernieuwen. ‘Als u christen wordt, wordt u van binnen helemaal nieuw’ (2 Korinthiërs 5:17).

Delen.

Comments are closed.

X